"Leikki-ikäisille ja kouluaan aloitteleville lapsille suunniteltu sarja harjoittaa leikinomaisesti tehtävien avulla lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen edellyttämiä valmiuksia, käden taitoja ja ajattelukykyä."
Millainen yleiskuva kirjasarjasta tulee?
Ensi näkemältä kirjasarja vaikuttaa hyvin yksipuoliselta, eikä välttämättä nykyisiä vaatimuksia täyttävältä: tehtävät ovat hyvin yksipuolisia, kuvitus on tylsähkö, eikä se tunnu herättävän mielenkiintoa tai innostavan leikkiin... "Eihän tämä harjoita juuri muuta kuin vähän kynän käyttöä!"
Pidemmän ja huolellisemman tarkastelun jälkeen kirja onkin yllättävän ajanmukainen vanhuudestaan huolimatta! Tehtävät on toteutettu niin, ettei lapselta vaadita luku- tai kirjoitustaitoa, ja hän pystyy tekemään niitä yksinään. Ensin tämä tuntui negatiiviselta piirteeltä, mutta kirjojen loppuun olikin liitetty sanallisia lisätehtäviä, joita voi ratkoa aikuisen avustuksella. Nämä tehtävät tekevät kirjoista jo huomattavasti monipuolisempia kuin aluksi näytti. Lisäksi kirjan takaosaan on kirjoitettu ylös eri tehtävätyyppien tavoitteita ja vinkkejä kasvattajalle.
Mitä kielen kehityksen taitoja kirjasarja kehittää?
Kaikkein eniten kirjasarja harjoittaa kynän käyttöä ja kirjoitussuuntien hahmottamista. Varsinaista kirjainten harjoittelua ei näytä olevan, joten kämmenmallista ei toteudu ollenkaan kirjoittamisen ja lukemisen taidot. Loppuosan keskustelutehtävät aikuisen kanssa sen sijaan harjoittavat puhumista ja puheen ymmärtämistä. Kämmenmallin sanasto ja rakenne jäävät myös melko vähäiseksi Opin itse -kirjojen tehtävissä.
Positiivisena yllätyksenä kirjoissa oli lisäksi se, että niissä oli paljon kuvien tulkintaa ja mielikuvituksen herättelyä tarinan kerronnan kautta. Varsinaiset kirjoitus- ja lukutaidon harjoitteet on siis jätetty suosiolla peruskoulun hoidettavaksi, mutta tarkoituksena näyttäisi olevan lapsien ajattelun ja hahmottamisen taitojen herättely.
Loppujen lopuksi kirjasarjan tehtävät jäävät melko yksipuolisiksi eikä ulkoasu näin aikuisen näkökulmasta ole kovin innostava, kirjasarja tukee kuitenkin vuorovaikutustaitoja ja kielellistä kehitystä olematta kuitenkaan liian "koulumainen". Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) antamista ohjeistuksista Opin itse -kirjoissa toteutuu ainakin kuuntelemisen ja puhumisen mahdollisuuden tarjoaminen lapsille, kuvien ja sanojen merkitysten pohtiminen ja tulkinta sekä tarkoituksenmukainen kynäotteen harjoittelu.
Plussat ja miinukset:
+ keskusteleminen, pohdintatehtävät aikuisen kanssa
+ harjoittaa ajattelun ja hahmottamisen taitoja
+ kynän käyttö taidot
+/- mahdollisuus työskennellä yksinään
- tehtävien yksipuolisuus
- ei johdattele leikkimäisyyteen
- vain puolet kämmenmallista huomioitu
Kuvat:
https://kuvat.suomalainen.com/booksearch/productimages/95/13/03/9552_2.jpgx
https://kuvat.suomalainen.com/booksearch/productimages/95/13/04/0895_2.jpgx
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti