Olemme
tässä blogissa arvioineet kriittisesti ja vähemmän kriittisesti erilaisia
esiopetuksen opetusmateriaaleja, opettajan oppaista lasten harjoituskirjoihin.
Tarkastelumme kohteena oli äidinkielen opetuksen ja kielen kehityksen osa-alue.
Pohdimme myös esimerkiksi materiaalien tavoitteiden ja toteutuksen
yhteneväisyyttä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden
kanssa. Itse arvostelin Huiskeen esiopetusmateriaalia liian koulumaiseksi.
Tässä syy miksi.
Kävin
itse taannoin erittäin ajatuksia herättävän ja mielenkiintoisen keskustelun
junamatkalla Tampereelta Jyväskylään. Tämä tapahtui maanantaiaamuna, jolloin
yleensä nukun junan penkillä kippurassa koko matkan. Minulla oli kuitenkin
koulutehtäviä tekemättä, joten otin koneeni ja Huiskeen esiopetusmateriaalin
esiin. Silloin vierustoverini aloitti keskustelun.
Keskustelimme
erään minulle entuudestaan tuntemattoman naishenkilön kanssa varhaiskasvatuksen
tilasta, esiopetusmateriaalien toimivuudesta ja opetuksesta yleensä. Tästä
keskustelusta saamieni uusien näkökulmien valossa halusin tutkia näitä
eskarimateriaaleja ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita vielä
tarkemmin. Havaitsin, että Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet kielellisten
taitojen osalta on määritelty esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa näin:
”Esiopetuksen
tavoitteena on edistää lasten kielellistä kehitystä ja vuorovaikutustaitoja
sekä vahvistaa heidän kiinnostustaan kieliin ja kulttuureihin. Lasten
kielellisen tietoisuuden kehittymistä edistetään kielellä leikkien, loruillen sekä tutustuen monipuolisesti
puhuttuun ja kirjoitettuun kieleen. Lasten kehittyvää luku- ja
kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja
toiminnallisten harjoitusten avulla. ”
Me huomasimme materiaaleja tutkiessamme,
että varsinkin lasten harjoitus- ja tehtäväkirjoissa on suurimmaksi osaksi vain
kynätehtäviä, jotka vastaavat lähinnä alaluokilla tehtäviä harjoitteita. Leikki
on lapselle ominaisin tapa oppia, ja KYLLÄ, 6-vuotias on edelleen lapsi. Mietimme,
kuinka tarkasti Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on määrätty lasten
oppivan kirjaimet ennen alakoulua. Siellä mainitaan, että kirjaimiin
tutustutaan lasten mielenkiinnon mukaan. Niiden perusteellinen harjoittelu ei
siis ole pakollista. Kuitenkin harjoituskirjan jokainen kappale sisälsi esimerkiksi jonkun
kirjaimen piirtämisen harjoittelua.
"Leikkiessään lapset oppivat ja hahmottavat maailmaa."
Kieltä tulisi opettaa LEIKIN kautta.
Leikin merkitys lasten oppimiselle tuntuu unohtuvan tässä koko ajan
kiireisessä, suorittamiseen keskittyvässä maailmassa. Alle kouluikäiselle
lapselle olisi mielestäni tärkeintä, että hän oppisi puhumaan ja ymmärtämään
puhetta. Kirjoittamaan ja lukemaan opitaan ja opetellaan koulussa. Kuinka
puhumaan ja kuuntelemaan voisi edes paremmin oppia, kuin loruilemalla,
leikkimällä ja pohtimalla yhdessä kuulemaansa? Leikin lomassa lapsi kuulee
puhetta, ja pystyy yhdistämään sen toisinaan jopa konkreettisesti käsissä
olevaan asiaan. Leikkiessään lapsi oppii kuuntelemaan toista, ja ymmärtämään
toisen puhetta. Lapsi oppii huomioimaan toiset ja odottamaan omaa puheenvuoroa.
Kielellinen ilmaisu ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
Kouluun mennessä sosiaaliset taidot ovat
erittäin arvokkaassa ja merkityksellisessä asemassa. Ne jotka esikoulussa ovat
keskittyneet vain kirjainten opetteluun, opettelevat sosiaalisia taitoja
koulussa. Sosiaalisia taitoja eskarissa leikkien kautta oppineet taas voivat
koulussa keskittyä kirjainten oppimiseen.
VARHAISKASVATTAJAT! Antakaa lapsille
mahdollisuus olla lapsia, ja oppia heille itselleen luontaisimmalla tavalla.
Etsikää valmiita leikkejä tai soveltakaa ja kehitelkää omia. (Myös meidän
blogistamme löytyy kielen kehitystä tukevia leikkejä! J ) Mielenkiinto kieltä ja sen oppimista kohtaan syntyy kiinnostavassa toiminnassa. Paikallaan istuminen ja lyijykynällä kirjoittaminen ei suurimmalle osalle lapsista sitä varmastikaan ole. Tehkää toiminnallisia harjoituksia istumisen sijaan. Yhdistäkää aakkosia erilaisiin leikkeihin ja opettakaa lapsia puhumaan vaikka saduttamalla ja tekemällä sen jälkeen näytelmä. Tai menkää vaikka lasten leikkeihin mukaan, sanallistakaa ja rikastakaa niitä erilaisilla suomen kielen koukeroilla. Antakaa lasten leikkiä.
Koulutehtävät
jäivät sillä matkalla tekemättä, mutta koen saaneeni tästä nimenomaisesta keskustelusta aivan älyttömän paljon hyötyä tulevaa
opiskelua ja työtäni ajatellen. Kiitos kuuluu keskusteluseuralleni. Uskaltakaa olla rohkeita! Keskustelkaa asioista ja välittäkää erilaisia mielipiteitä. Toivon, että tämä teksti herättää ajatuksia. Olkaa rohkeita ja kommentoikaa. Kiitos. :)
Kaikki lainaukset osoitteesta: http://www.oph.fi/download/163781_esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Kaikki lainaukset osoitteesta: http://www.oph.fi/download/163781_esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Sain leikkivinkeistä hyviä ideoita omaan työhöni, kiitos niistä :) itse olen käyttänyt myös maa-meri-laiva leikkiä kirjaimilla toteutettuna. Noita yhdyssanaleikkejä mietin, että yhdyssana käsitteenä voi olla vaikea monelle esikouluikäiselle.
VastaaPoistaTotta toki, leikki ja toiminnallisuus on etusijalla eskarissa. Esim. Huiskeen open oppaassa onkin hienosti otettu tämä asia huomioon erilaisten vinkkien muodossa - esim. kirjaimia harjoitellaan kynän kanssa todella vähän, pääpaino on kirjamilla ja äänteillä leikkimisessä. Monella esiopetusikäisellä on menossa herkkyyskausi lukemaan oppimiselle, eikä tätäkään asiaa saa väheksyä.
VastaaPoistaOn myös tärkeää, että eskarissakin harjoitellaan muun puuhan ohessa ohjeiden kuuntelua, ohjeiden mukaan toimimista, oikeaa kynäotetta yms.
Monille esikouluikäisille "kynätehtävät" ovat osa mieluisia koululeikkejä, valmistautumista ajatukseen omasta kasvamisesta koululaiseksi. Aikuisen asenteella, innostuksella, motivointitaidoilla ja taidolla kuunnella lasten tarpeita ja kiinnostuksen kohteita on mielestäni suurempi rooli kuin käytettävällä materiaalilla.
Näin juuri! Huiskeen opettajan opas saikin kehuja nimenomaan tästä käytännön- ja toiminnanläheisyydestä. Lukemaan ja kirjoittamaan oppimista ei pidä väheksyä, mutta ajatuksenamme oli harjoitella niitäkin mahdollisuuksien mukaan leikkien kautta. Leikkien vastapainona voi sitten taas harjoitella kynäotetta ja vaikka kirjainten piirtämistä mallista. Esiopetuksen kokonaisuus ja opettajan oma suhtautuminen siihen on tärkeintä, kuten sanoit! Kiitos kommentistasi :)
VastaaPoista