maanantai 26. lokakuuta 2015

Antakaa lasten leikkiä

Olemme tässä blogissa arvioineet kriittisesti ja vähemmän kriittisesti erilaisia esiopetuksen opetusmateriaaleja, opettajan oppaista lasten harjoituskirjoihin. Tarkastelumme kohteena oli äidinkielen opetuksen ja kielen kehityksen osa-alue. Pohdimme myös esimerkiksi materiaalien tavoitteiden ja toteutuksen yhteneväisyyttä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden kanssa. Itse arvostelin Huiskeen esiopetusmateriaalia liian koulumaiseksi. Tässä syy miksi.

Kävin itse taannoin erittäin ajatuksia herättävän ja mielenkiintoisen keskustelun junamatkalla Tampereelta Jyväskylään. Tämä tapahtui maanantaiaamuna, jolloin yleensä nukun junan penkillä kippurassa koko matkan. Minulla oli kuitenkin koulutehtäviä tekemättä, joten otin koneeni ja Huiskeen esiopetusmateriaalin esiin. Silloin vierustoverini aloitti keskustelun.

Keskustelimme erään minulle entuudestaan tuntemattoman naishenkilön kanssa varhaiskasvatuksen tilasta, esiopetusmateriaalien toimivuudesta ja opetuksesta yleensä. Tästä keskustelusta saamieni uusien näkökulmien valossa halusin tutkia näitä eskarimateriaaleja ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita vielä tarkemmin. Havaitsin, että Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet kielellisten taitojen osalta on määritelty esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa näin:

”Esiopetuksen tavoitteena on edistää lasten kielellistä kehitystä ja vuorovaikutustaitoja sekä vahvistaa heidän kiinnostustaan kieliin ja kulttuureihin. Lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä edistetään kielellä leikkien, loruillen sekä tutustuen monipuolisesti puhuttuun ja kirjoitettuun kieleen. Lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten avulla. ”

Me huomasimme materiaaleja tutkiessamme, että varsinkin lasten harjoitus- ja tehtäväkirjoissa on suurimmaksi osaksi vain kynätehtäviä, jotka vastaavat lähinnä alaluokilla tehtäviä harjoitteita. Leikki on lapselle ominaisin tapa oppia, ja KYLLÄ, 6-vuotias on edelleen lapsi. Mietimme, kuinka tarkasti Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on määrätty lasten oppivan kirjaimet ennen alakoulua. Siellä mainitaan, että kirjaimiin tutustutaan lasten mielenkiinnon mukaan. Niiden perusteellinen harjoittelu ei siis ole pakollista. Kuitenkin harjoituskirjan jokainen kappale sisälsi esimerkiksi jonkun kirjaimen piirtämisen harjoittelua.


"Leikkiessään lapset oppivat ja hahmottavat maailmaa."

Kieltä tulisi opettaa LEIKIN kautta. Leikin merkitys lasten oppimiselle tuntuu unohtuvan tässä koko ajan kiireisessä, suorittamiseen keskittyvässä maailmassa. Alle kouluikäiselle lapselle olisi mielestäni tärkeintä, että hän oppisi puhumaan ja ymmärtämään puhetta. Kirjoittamaan ja lukemaan opitaan ja opetellaan koulussa. Kuinka puhumaan ja kuuntelemaan voisi edes paremmin oppia, kuin loruilemalla, leikkimällä ja pohtimalla yhdessä kuulemaansa? Leikin lomassa lapsi kuulee puhetta, ja pystyy yhdistämään sen toisinaan jopa konkreettisesti käsissä olevaan asiaan. Leikkiessään lapsi oppii kuuntelemaan toista, ja ymmärtämään toisen puhetta. Lapsi oppii huomioimaan toiset ja odottamaan omaa puheenvuoroa. Kielellinen ilmaisu ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
Kouluun mennessä sosiaaliset taidot ovat erittäin arvokkaassa ja merkityksellisessä asemassa. Ne jotka esikoulussa ovat keskittyneet vain kirjainten opetteluun, opettelevat sosiaalisia taitoja koulussa. Sosiaalisia taitoja eskarissa leikkien kautta oppineet taas voivat koulussa keskittyä kirjainten oppimiseen.

VARHAISKASVATTAJAT! Antakaa lapsille mahdollisuus olla lapsia, ja oppia heille itselleen luontaisimmalla tavalla. Etsikää valmiita leikkejä tai soveltakaa ja kehitelkää omia. (Myös meidän blogistamme löytyy kielen kehitystä tukevia leikkejä! JMielenkiinto kieltä ja sen oppimista kohtaan syntyy kiinnostavassa toiminnassa. Paikallaan istuminen ja lyijykynällä kirjoittaminen ei suurimmalle osalle lapsista sitä varmastikaan ole. Tehkää toiminnallisia harjoituksia istumisen sijaan. Yhdistäkää aakkosia erilaisiin leikkeihin ja opettakaa lapsia puhumaan vaikka saduttamalla ja tekemällä sen jälkeen näytelmä. Tai menkää vaikka lasten leikkeihin mukaan, sanallistakaa ja rikastakaa niitä erilaisilla suomen kielen koukeroilla. Antakaa lasten leikkiä.


Koulutehtävät jäivät sillä matkalla tekemättä, mutta koen saaneeni tästä nimenomaisesta keskustelusta  aivan älyttömän paljon hyötyä tulevaa opiskelua ja työtäni ajatellen. Kiitos kuuluu keskusteluseuralleni. Uskaltakaa olla rohkeita! Keskustelkaa asioista ja välittäkää erilaisia mielipiteitä. Toivon, että tämä teksti herättää ajatuksia. Olkaa rohkeita ja kommentoikaa. Kiitos. :)

Kaikki lainaukset osoitteesta: http://www.oph.fi/download/163781_esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

3 kommenttia:

  1. Sain leikkivinkeistä hyviä ideoita omaan työhöni, kiitos niistä :) itse olen käyttänyt myös maa-meri-laiva leikkiä kirjaimilla toteutettuna. Noita yhdyssanaleikkejä mietin, että yhdyssana käsitteenä voi olla vaikea monelle esikouluikäiselle.

    VastaaPoista
  2. Totta toki, leikki ja toiminnallisuus on etusijalla eskarissa. Esim. Huiskeen open oppaassa onkin hienosti otettu tämä asia huomioon erilaisten vinkkien muodossa - esim. kirjaimia harjoitellaan kynän kanssa todella vähän, pääpaino on kirjamilla ja äänteillä leikkimisessä. Monella esiopetusikäisellä on menossa herkkyyskausi lukemaan oppimiselle, eikä tätäkään asiaa saa väheksyä.
    On myös tärkeää, että eskarissakin harjoitellaan muun puuhan ohessa ohjeiden kuuntelua, ohjeiden mukaan toimimista, oikeaa kynäotetta yms.
    Monille esikouluikäisille "kynätehtävät" ovat osa mieluisia koululeikkejä, valmistautumista ajatukseen omasta kasvamisesta koululaiseksi. Aikuisen asenteella, innostuksella, motivointitaidoilla ja taidolla kuunnella lasten tarpeita ja kiinnostuksen kohteita on mielestäni suurempi rooli kuin käytettävällä materiaalilla.

    VastaaPoista
  3. Näin juuri! Huiskeen opettajan opas saikin kehuja nimenomaan tästä käytännön- ja toiminnanläheisyydestä. Lukemaan ja kirjoittamaan oppimista ei pidä väheksyä, mutta ajatuksenamme oli harjoitella niitäkin mahdollisuuksien mukaan leikkien kautta. Leikkien vastapainona voi sitten taas harjoitella kynäotetta ja vaikka kirjainten piirtämistä mallista. Esiopetuksen kokonaisuus ja opettajan oma suhtautuminen siihen on tärkeintä, kuten sanoit! Kiitos kommentistasi :)

    VastaaPoista